RuimteKRANENBURGH
  • Categorie
  • Tentoonstellingen
  • Soort
  • Overig
In ZWART. Van houtskool tot high-res presenteert Kranenburgh kunstenaars die kleur laten voor wat het is. Ook al maken digitale technieken alle kleuren, vormen en bewerkingen mogelijk, de kunstenaars in ZWART kiezen juist nu voor eenvoud, voor restrictie en het contrast van donker en licht. Houtskooltekeningen, zwart-wit foto’s, wandreliëfs en sculpturen balanceren tussen abstract en figuratief, tussen het waarneembare en het onzichtbare. Voor het merendeel van de deelnemende kunstenaars is deze tentoonstelling het eerste museale podium waarop hun werk met elkaar in verband wordt gebracht.

Verhouding donker-licht
Het vertrekpunt van de tentoonstelling is het kunstwerk Come on Charley, this is the right path dat Awoiska van der Molen (1972) in 2013 aan Kranenburgh schonk. De monumentale zwart-wit foto portretteert het bos aan de Eeuwigelaan in Bergen en is het resultaat van zorgvuldig zoeken naar de juiste verhouding tussen donker en licht, het ervaren van verschijnen en verdwijnen. Of dat in de vroege ochtend of late avond is onthult de foto niet, net zomin als het jaargetijde. De foto lijkt de tijd stil te zetten zonder voor een bepaald moment te kiezen. De keuze voor zwart-wit versterkt dit nog eens.

ZWART
Veel kunstenaars in de tentoonstelling zetten het zwart in om tot een zo kernachtig mogelijk werk te komen. Zij gebruiken het zwart op zoek naar een universele betekenis van hun werk. Bob Eikelboom onderzoekt de fundamenten van de schilderkunst en breekt elk heilig huisje af. Zijn monochrome schilderijen op metaal zijn pasteus geschilderd. De figuratieve elementen op deze doeken zijn stickers of magneten, soms geprint, soms beschilderd. De jonge fotograaf Tom Callemin maakt furore met zijn verstilde, donkere en vervreemdende foto’s. Personages of objecten worden omringd door inktzwarte duisternis, losgemaakt van een context die hun bestaan betekenis kan geven. De schilderijen van Paul Beumer zijn zowel figuratief als abstract. Hij onderzoekt en bedenkt nieuwe technieken om schilderijen te maken die natuurlijke processen suggereren. Voor zijn huidige werk gebruikt hij Chinese tie-dye technieken. Hij brengt inkt aan op gevouwen stukken katoen, die eenmaal ontvouwd, landschappen laten zien. Renie Spoelstra gebruikt voor haar donkere landschapstekeningen vooral foto’s en films die ze op haar reizen maakte. Haar donkere panorama’s kennen een onderhuidse spanning waarin het landschap lijkt te wachten op wat komen gaat.

Deelnemende kunstenaars
Paul Beumer (1982) | Tom Callemin (België, 1991) | Karin van Dam (1959) | Florette Dijkstra (1963) | Bob Eikelboom (1991) | Anouk Griffioen (1979) | Arjan van Helmond (1971) | Awoiska van der Molen (1972) | Pieter Paul Pothoven (1981) | Renie Spoelstra (1974) | Levi van Veluw (1985)

ZWART. Van houtskool tot high-res
11 december 2016 t/m 19 maart 2017


Fotobijschriften:
Awoiska van der Molen, #382-14, 2015 (bannerbeeld)
Tom Callemin, Man with child, 2013
Paul Beumer, Untitled, 2016. Courtesy of the artist and Dürst Britt & Mayhew, The Hague. Foto Gert Jan van Rooij.
Levi van Veluw, Workspace III (detail), 2016 (bannerbeeld homepage)

Bewaren

11 december 2016 _ 19 maart 2017