1920 versus 2020

Uitzinnige dansfeesten, vrouwen in mannenkostuums, Josephine Baker en Bauhaus: het zijn beelden die de jaren 1920 of Roaring Twenties bij ons oproepen. Maar ook: de opkomst van het fascisme op de puinhopen van een oorlog en een wereldwijde pandemie – de Spaanse griep. Nu, honderd jaar later, zijn we opnieuw in een bewogen decennium beland.

In deze tentoonstelling blikken gastcuratoren Colin Huizing, Liesbeth in ‘t Hout en Wieki Somers (Studio Wieki Somers) terug én vooruit op de twintiger jaren aan de hand van kunst, mode en design. Waar hopen de kunstenaars van toen en nu op? Zijn er parallellen? Hoe verbeelden ze de tijdgeest? De tentoonstelling laat ons door de ogen van zo’n 60 toonaangevende hedendaagse en historische kunstenaars, designers en modeontwerpers kijken naar een wereld die razendsnel verandert onder invloed van technologische vooruitgang, sociaal-maatschappelijk engagement en een nieuwe kijk op gender en emancipatie.

Roerige tijden

De periode tussen beide wereldoorlogen is een roerige tijd, waarin wordt afgerekend met tal van dogma’s en tradities. Schilders abstraheren en vervormen de werkelijkheid, of breken er zelfs radicaal mee. De mode wordt comfortabeler, gedurfder en minder rolbevestigend. De technologische vooruitgang laat ontwerpers experimenteren met nieuwe vormen en materialen.

Hoewel de jaren 2020 nog maar net begonnen zijn, weten we al dat ook ‘onze’ jaren twintig de boeken in zullen gaan als een periode van verandering; een tijd van een wereldwijde pandemie, klimaatverandering, politieke onrust en sociaal-maatschappelijke herijking. Nu, in 2021, lijkt de maatschappij net als honderd jaar geleden te verlangen naar bevrijding. Nieuwe ideeën over de samenleving lijken voorzichtig vaste grond te krijgen. Net als de vernieuwers van toen worden de kunstenaars van vandaag gedreven door groot engagement. Ze trekken zich het lot van de wereld aan, kijken kritisch naar de heersende machtsverhoudingen en breken met bestaande tradities.

3D presentatie
Van deze tentoonstelling is een 3D presentatie gemaakt. Door met je muis door de beelden te klikken, wandel je virtueel door ons museum. als er blauwe rondjes zijn, is er achtergrondinformatie te lezen.  

Podcast
Bij deze tentoonstelling zijn podcasts gemaakt. Luister hier naar de eerste twee afleveringen:

Kunst met historicus Dr. Anneleen Arnout (Radboud Universiteit), gastcurator Colin Huizing en kunstenaar Eric van Lieshout. 
Design met gastcurator Wieki Somers en designer Maartje Dros van Klarenbeek & Dros.
Mode met Renée van der Hoek.   

Kunstenaars
Tjebbe Beekman (NL, 1972) | Else Berg (PL, 1877-1942) | Eric Blom (NL, 1958), René Meister (NL, 1962) | Anuschka Blommers (NL, 1969) & Niels Schumm (NL, 1969) | Esiri Erheriene-Essi (GB, 1982) | Raquel van Haver (CO, 1989) | Frans Huysmans (NL, 1855-1954) | Erik van Lieshout (NL, 1968) | Kees Maks (NL, 1876-1967) | John Rädecker (NL, 1885-1956) | Charley Toorop (NL, 1891-1955) | Helen Verhoeven (NL, 1974) | Anne Wenzel (DE, 1972) | Matthieu Wiegman (NL, 1886-1971)

Modeontwerpers
Das Leben am Haverkamp (Anouk van Klaveren (NL, 1991), Christa van der Meer (NL, 1988), Dewi Bekker (NL, 1990) en Gino Anthonisse (NL, 1988)) | Duran Lantink (NL, 1987) |  MAISON the FAUX (NL, Tessa de Boer (1990), Joris Suk (NL, 1987)) | Bonne Suits (Bonne Reijn (NL, 1990)) | Studio Ninamounah (Ninamounah Langestraat (NL, 1991), Robin Burggraaf (NL, 1995))
 
Vormgevers
Alvar Aalto (FI, 1898-1976) | Anni Albers (DE, 1899-1994) | Marianne Brandt (DE, 1893-1983) | Pierre Charpin (FR, 1962) | Erich Consemüller (DE, 1902-1957) | Formafantasma (Andrea Trimarchi (IT, 1980), Simone Farresin (IT, 1983)) | Eileen Gray (FR, 1878-1976) | Konstantin Grcic  (DE, 1965) | Dave Hakkens (NL, 1988) | Olivier van Herpt (NL, 1989), Sander Wassink (NL, 1984) | Bernhard Hoetger (DE, 1874-1949) | Pierre Jeanneret (CH, 1896-1967) | Chris Kabel (NL, 1975) | Dirk van der Kooij (NL, 1983) | Julia Lohmann (DE, 1977) | Christien Meindertsma (NL, 1980) | László Moholy-Nagy (HU, 1895-1946) | Nendo (Oki Sato (JP, 1977) | Isamu Noguchi (US, 1904-1988) | Charlotte Perriand (FR, 1903-1999) in samenwerking met / in collaboration with Pierre Jeanneret (CH, 1896-1967) en Le Corbusier (FR 1887-1965) | Bertjan Pot (NL, 1975) | Hans Richter (DE, 1888-1976) | Gerrit Rietveld (NL, 1888-1964), Gerard A. van de Groenekan (NL, 1904-1994, uitvoering / execution) | Seok-hyeon Yoon (KR, 1992) | Oskar Schlemmer (DE, 1888-1943) | Mart Stam (NL, 1899-1986) | Studio Klarenbeek & Dros (Eric Klarenbeek (NL, 1978), Maartje Dros (NL, 1980)), in samenwerking met / in collaboration with Atelier Luma | Studio Minale Maeda (Kuniko Maeda (JP, 1976), Mario Minale (IT, 1973)) | Studio Wieki Somers (Wieki Somers (NL, 1976), Dylan van den Berg (NL, 1971)) | Studio Swine (Azusa Murakami (JP, 1984), Alexander Groves (GB, 1983)) | Jonathan Trayte (GB, 1980) | Wang & Söderström (Anny Wang (DK, 1990), Tim Söderström (DK, 1988)) | Hozan Zangana (IQ, 1983) | Piet Zwart (NL, 1885-1977)

Randprogramma
Bij de tentoonstelling is een uitgebreid randprogramma met lezingen, muziek, workshops en feestelijke events (mits toegestaan in verband met corona), waarvan een aantal in samenwerking met kunstpodia uit de gemeente Bergen. Actuele informatie hierover volgt op deze website.
 
The Roaring Twenties wordt mede mogelijk gemaakt door
Gemeente Bergen | Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland | Stimuleringsfonds Creatieve Industrie | TAQA Cultuurfonds