Bergense fotograaf
Geïnspireerd door grootmeesters zoals Man Ray, Irving Penn en Richard Avedon begint Bastiaan Woudt tien jaar geleden te fotograferen. In een razendsnel tempo verwerft hij internationale bekendheid met zijn werk. Kranenburgh presenteert de eerste museale tentoonstelling van de in Bergen getogen fotograaf.
Lijnen en vormen
Het werk van Bastiaan Woudt is direct te herkennen aan de zwart-wit beelden. Volgens de fotograaf leidt kleur alleen maar af van het beeld. De grafische kracht van fotografie, de lijnen, vormen en texturen komen volgens Woudt beter tot hun recht zonder kleur. Daarin zit voor hem de essentie van fotografie. Een beeld in zwart-wit neemt een stukje van de realiteit weg, en voegt tegelijkertijd een nieuwe dimensie toe. Woudt is dan ook niet op zoek naar een realistische weergave van een plek, persoon of object. Hij wil de toeschouwer ‘meenemen’ in een beeld en hem zijn eigen ideeën gevoelens hierbij laten ontdekken.
Eigen signatuur
Het is vooral zijn studiowerk waar Woudt de afgelopen jaren internationaal mee is doorgebroken. De iconische en tijdloze portretten waarin heldere lijnen en cirkelvormige objecten het werk tot ‘een echte Bastiaan Woudt’ maken, benadrukken dat zijn beelden draaien om vorm, structuur en materialiteit. Ook in zijn reisfotografie focust hij op vorm, structuur en materialiteit. Toch is de werkmethode van Woudt tijdens deze reizen een geheel andere dan in zijn studio. Vaak heeft hij maar enkele seconden om een beeld vast te leggen, waar hij in de studio eindeloos kan experimenteren. InTwist brengt Museum Kranenburgh het studiowerk en de reisfotografie van Woudt samen. Hoewel de twee genres in geheel andere omstandigheden tot stand komen, hebben ze ontegenzeggelijk zijn signatuur. Geïnspireerd door de analoge fotografie creëert Woudt beelden die een gevoel van nostalgie oproepen en tegelijkertijd onbetwistbaar werken van zijn hand zijn.