De gelaagdheid van de titel van de nieuwe tentoonstelling - Schatten van vrijwilligers - in historisch museum Het Sterkenhuis roept nieuwsgierigheid op. Het museum heeft natuurlijk schatten van vrijwilligers die ervoor zorgen dat het museum draait. Voor deze tentoonstelling is juist hen gevraagd welke schatten van het museum zij voor ogen hebben en waar ze enthousiast van worden. Beide worden zo in het zonnetje gezet. 

Schatten

Voor de seizoenstentoonstelling maken die twintig schatten van vrijwilligers een keuze uit de collectie van Het Sterkenhuis. Wat is hun persoonlijke favoriete object en waarom? Deze keuze zal aangevuld worden met bijzondere verhalen uit de collectie van Het Sterkenhuis. Het vormt meteen de eerste aanzet te komen tot het verhaal van Bergen. Dat verhaal van Bergen zal de komende jaren verder uitgewerkt worden tot een inspirerende presentatie in het oudste en monumentale gebouw in het centrum van Bergen (1655). Denk daarbij aan eeuwenoude archeologische schatten als een urn, de ontwikkeling van het toerisme in Bergen en Bergen aan Zee en de stoomtram Bello die al de badgasten vijftig jaar lang vervoerde van Alkmaar naar het strand en terug. Of de badmode die toen werd gedragen: lange pijpen en badpakken voor mannen. Of de prachtige jurken uit die tijd die ook deel uit maken van de indrukwekkende textielcollectie van Het Sterkenhuis.

Parels

De collectie van Marie van Reenen–Völter, de grondlegger van Het Sterkenhuis en van vele ontwikkelingen in Bergen en Bergen aan Zee – kent parels. Zij maakte zelf een prentenboek voor kinderen, er zal uit dit boek worden voorgelezen. De 18e eeuwse prenten van Pieter Ellen vullen een vitrine en de kaart van Joannes Dou is te bewonderen. Natuurlijk ontbreekt de oorlog uit 1799 niet - de bloedige strijd aan de kust in de Franse tijd, die zich voor de deur van het museum afspeelde.

Erik Luik 

Dit is de eerste tentoonstelling die de nieuwe conservator Erik Luik heeft opgezet. Hij neemt de bezoeker mee naar de collectie van het museum, die sinds 1903 is gegroeid tot ruimt 10.000 objecten. Een enorme hoeveelheid voor een museum van deze omvang. Diezelfde collectie verdient gelijktijdig een kritische blik; er is in de loop der jaren werk verzameld dat feitelijk niet in de collectie thuishoort maar nu wel een plek inneemt en beheerd moet worden. Uiteraard blijfven de kerncollectie met haar topstukken en de basiscollectie overeind, want die zijn indrukwekkend.