De kunstenaarspraktijk van Tomáš Libertíny (Slowakije, 1979) wordt gekenmerkt door zijn unieke samenwerking met bijenkolonies. Al bijna twintig jaar maakt de kunstenaar samen met honingbijen sculpturen van honingraat. Libertíny wordt gedreven door nieuwsgierigheid naar de relatie tussen mens en natuur. Na jaren van experiment en onderzoek heeft de kunstenaar manieren gevonden om samen met bijenkolonies complexe sculpturen te vervaardigen. Zijn ingenieuze sculpturen van honingraat lijken een wonderlijke speling van de natuur, veroorzaakt door menselijk ingrijpen. In deze unieke samenwerking is hij een pionier. Het maakproces combineert hij met zijn fascinatie voor architectuur en verhalen uit de (kunst)geschiedenis en mythologie. Dit resulteert in visueel bijzondere architectonische en organische beelden en portretten.  

Het werk van Libertíny zet aan tot denken over de verstoorde band tussen mens en natuur, de invloed die de mens wel en niet op de natuur kan uitoefenen en wat de mens kan leren van de natuur. Het werk laat je versteld staan van de kracht en de intelligentie van de bijenkolonie. Bovenal zijn de schijnbaar fragiele sculpturen een lust voor het oog.

Het werk van Libertíny is opgenomen in de collecties van verschillende internationale musea, zoals het Louvre in Parijs en het MOMA in New York. De tentoonstelling in Museum Kranenburgh is Líbertiny’s eerste solotentoonstelling in Nederland.

Als verdieping op en uitbreiding van de tentoonstelling presenteert Museum Kranenburgh een uitgebreid educatief participatieprogramma, waarin onderwerpen als kunst en natuur, duurzaamheid en innovatie en natuur en schoonheid samenkomen. De kunstwerken van Libertíny prikkelen de zintuigen en zetten tegelijkertijd aan tot denken over onder meer de mogelijkheden om in de toekomst te produceren en samen te werken mét de natuur, in plaats van haar uit te putten.  

Naast de tentoonstelling biedt Museum Kranenburgh de educatieve presentatie Inside the beehive, waarin de kunstenaarspraktijk van Tomáš Libertíny en de eigenschappen van de bij vanuit een educatieve invalshoek worden bekeken. Onder meer het gezamenlijk maakproces van kunstenaar en bij en het materiaal bijenwas komen hier aan bod.  

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door: